n Vannak a rendelők működésében kiszámítható folyamatok. Ezek bekövetkezése nem kérdéses, csak az a kérdés, hogy Ön rendelőtulajdonosként mit kezd a helyzettel? Hogyan reagál a rendelő működését alapjaiban befolyásoló eseményekre? Hogyan jöhet ki győztesként egy kiélezett helyzetből? Hogyan szerezzünk új munkatársakat?

Stagnáló fogászati rendelő nincs. Ez egy nem létező fogalom. Egy rendelő vagy folyamatosan növekszik, vagy szépen lassan eltűnik a süllyesztőben. A cél tehát egyértelmű: folyamatos növekedési pályán kell tartania rendelőjét. De ha egy rendelő növekszik, akkor bővülnie kell a személyi állománynak is. És itt kezdődnek az igazi problémák. A fogászatban az értékes munkaerő hiánya kritikus volument ért el. Ez pedig akadályozza a fejlődést és a jövedelemtermelő képesség növekedését. Ez az a helyzet, ami senkinek sem jó. Ezen mindenki veszít, de leginkább Ön rendelőtulajdonosként.

Akkor tehát kell egy terv. Kell egy terv arra, hogy az Ön rendelőjében ez jövőre hogyan lesz másként. Egy dologban már most biztos lehet: ezzel a kérdéssel a jövőben lényegesen többet kell majd foglalkoznia. Tegyük tehát meg az első lépést: szerezzünk új munkatársat. Orvost, asszisztenst, recepcióst, pácienskoordinátort. Akire éppen szükségünk van ahhoz, hogy a fejlődésünk töretlen legyen.
Ehhez Önnek vezetőként konkrét lépéseket kell tennie:
Tegye vonzóvá rendelőjét a potenciális munkavállaló számára
Alakítson ki egy humán centrikus vezetési stílust rendelőjében
Dolgozza ki részletesen a felvételi kritériumokat szakmacsoportonként
Tervezze meg, hogy mikor milyen munkaerőre lesz szüksége az elkövetkezendő egy évben
Alakítsa ki a toborzási stratégiáját
Tervezze meg alaposan a személyes állásinterjúkat, vegyen részt azokon személyesen és keltsen jó benyomást a potenciális munkavállalókban
Hozzon határozott döntést
Figyeljen oda a helyes munkaügyi adminisztrációra
Ezek a feladatok első megközelítésben túlzónak hangozhatnak, hiszen „ez idáig is volt, aki dolgozzon a rendelőben, miért kell most ekkora feneket keríteni a dolognak? Ezekre biztosan csak a nagy rendelőknek van szüksége.” A tendencia egyértelmű. Nincs különbség kis és nagy rendelő között, mert minden rendelő emberekkel – munkavállalókkal dolgozik, akiknek elképzeléseik, vágyaik és elvárásaik vannak munkaadójukkal szemben. És ez így van rendjén. Ha kis rendelőként nem figyelünk oda ezekre a kérdésekre, akkor egykettőre azon vesszük észre magunkat, hogy a nagy rendelők sorra csábítják el munkatársainkat, mert ők már felismerték, hogy a tudatosságnak ezen a területen mekkora jelentősége van.

Hogyan tartsuk a rendelőnkben meglévő munkatársainkat?
A feladataink pedig akkor sem értek véget, ha már minden munkatársunk teszi a dolgát a rendelőben. Ne tekintsük alapértelmezett állapotnak azt, hogy a ma még magát remekül érző munkavállaló holnap is hűséges lesz hozzánk és nem jár nyitott szemmel új lehetőségeket keresve. A lojalitás megteremtéséhez kőkeményen meg kell dolgozni:
Támogassuk az új munkavállaló integrálódását a rendelőbe, ne hagyjuk magára a belépés pillanatában
Pontosan fogalmazzuk meg a munkavállalóval szemben támasztott elvárásainkat
Adjunk rendszeres visszajelzést munkavállalónknak a teljesítményéről
Teremtsük meg számára a szakmai és emberi fejlődés lehetőségét
Dolgozzunk ki motivációs rendszereket
Keressük a szituációt, amikor dicsérhetünk és ezt minden esetben tegyük is meg
Legyünk ott, ha a munkavállalónak szüksége van ránk
Érdemes ennyi időt és energiát ebbe a kérdésbe fektetni? Hosszú távon mindenképpen. Ha kiszámoljuk azt, hogy egy jó munkaerő elvesztése és egy új munkaerő felkutatása, integrálása mekkora veszteséget jelent időben és pénzben a rendelőnek, akkor a szituáció egyértelmű.

Hogyan fogjunk hozzá a 2020-as tudatos munkaerőrendszerünk felépítéséhez?
Joggal gondolhatja azt, hogy ez egy nagyon kiszolgáltatott helyzet az Ön számára. „Itt minden a munkavállalóról szól?És mi lesz a munkaadóval, aki befektetett és kockáztatott, és akinek joggal vannak elvárásai a munkavállalóval szemben.” Teljesen igaza van.
A cél ebben az esetben az egyensúly megteremtése, ami lehetséges. Ha a munkavállaló biztonságban érzi magát, szeret a rendelői közösségben dolgozni, érzi az anyagi és erkölcsi megbecsülését, akkor lojális, megbízható és hosszú távon hatékonyan működő munkaerő lesz belőle. És ezen mindenki csak nyer. De leginkább Ön rendelőtulajdonosként. Ha egy tudatos munkaerőrendszer felépítéséhez segítségre van szüksége, akkor jöjjön el a Dental World „Befellegzett a KATÁ-nak? Hatékony munkaerőrendszer-építés, hogy legyen, aki Önnél dolgozzon” című workshopra 2019. október 10-én, 11-én vagy 12-én. Mindhárom napon ugyanaz az előadás lesz. Bármelyiket választhatja. A workshop mindenki számára nyitott, de Flexi-Dent ügyfelek részére 50%-os kedvezménnyel látogatható, illetve csoportos kedvezmény igénybe vehető.
Ezen a workshopon szakértőktől ismerheti meg a hatékony munkaerőrendszer felépítésének és működtetésének
legfontosabb módszereit és azok gyakorlati megvalósításához vezető útját.
A workshopra itt tud jelentkezni: www.flexi-dent.hu/trening
Kluka Attila,
a Fogorvosok Független
tanácsadója
a Fogászati Akadémia vezető oktatója